الاميره نسل شاه و الأمير عمرو إبراهيم 👑
#قصه_لم_تكتمل 💔
*************
بعد نفي أفراد أسرة آل عثمان خارج تركيا بعد إنقلاب أتاتورك ؛ معظمهم إن مكنش كلهم إتجهوا لدول أوروبا ؛ و أسرة الأمير عمر فاروق كلهم راحوا مارسيليا وبعدها نيس فى فرنسا .
أسرة الأمير عمر فاروق كانت بتتكون من :
الأمير و زوجته الاميره رقيه صبيحه و بناتهم الاميرات الثلاث ؛ نسل شاه ؛ هنزاده ؛ هبة الله
وكمان كان معاهم الخليفه عبد المجيد الثانى والد الأمير عمر فاروق و كان معاهم الاميره در الشهوار اخت الأمير عمر فاروق... و أفراد كتير من الاسره انضموا ليهم فى نفس البيت زى مثلا بعد كده السلطانه سنيحه.
**********
فى المنفي كانت الحياه بائسه لمعظم فروع الاسره ماعدا فرع الخليفه عبد المجيد الثانى ؛ واللى كان بيستقبل أموال من بعض رؤوساء وملوك الدول الإسلامية باعتباره لايزال الخليفة بالنسبه لهم .
وكمان زواج الاميره در الشهوار و زواج الاميره نيلوفر من أمراء حيدر أباد ؛ فكان الخليفه عبد المجيد بياخد مبلغ شهري ثابت من نسايبه اللى كانوا أغنى أمراء فى العالم وقتها .
المهم ؛ من هنا جت فكرة أن اميرات آل عثمان يتجوزوا من أمراء لدول تانيه عشان ينتشلوهم من حياة البؤس و يضمنوا ليهم و لأهلهم حياة كريمه .
*************
الأمير عمر فاروق كان صديق شخصي للأمير عمرو إبراهيم ؛ الفرق بينهم كان حوالى ٥ سنين ؛ والأمير عمرو إبراهيم من سلالة الأمير أحمد رفعت ابن ابراهيم باشا ابن محمد على .
الأمير عمرو إبراهيم كان ارمل وعنده ٣ بنات فى الوقت ده ؛ و عرض على الأمير عمر فاروق أنه يتزوج من بنته الكبيره الاميره نسل شاه ؛ و وافق فعلا الأمير ووافقت الاميره نسل شاه و كانوا فى حكم المخطوبين فعلا ؛ و إستاذن بس الأمير عمرو إبراهيم من الأمير عمر فاروق أنه يرجع مصر ياخد موافقة الملك فاروق على الزواج و يبدأ يجهز القصر اللى هيعيشوا فيه .
ومن تدابير القدر أن الأمير عمرو إبراهيم لما رجع مصر عمل حادثه كبيره ؛ وكان قعيد لفتره ومحتاج علاج طبيعي ؛ و بعدها بعت رساله للاميره نسل شاه قالها أنه ميرضاش ليها أنها تعيش حياتها وشبابها مع شخص عاجز و اعتذر عن إتمام الزواج ... وتم الفراق بين الثنائي .
***********
مرت السنين و جه الأمير عمر فاروق و عيلته مصر ؛ و اتقدم الأمير حسن طوسون امير الاسكندريه للزواج من الاميره نسل شاه ؛ وفعلا تمت خطوبتهم ؛ و بتقول عنه الاميره أنه كان بإمكانها شم ريحة الخمره من اول ما يدخل البيت ؛ وأنه كان بيشرب كتير و أنه كانت بشرته وايده مليانين بالبثور والقروح على حسب كلامها .
و بتقول أنه حاول مره يقرب منها و ساعتها هيا زقته ووقعته على الأرض من شدة كرهها ليه .
اللى وقف جنبها فى فسخ الخطوبه هو الأمير ناموق واللى كان متجوز من شهرزاد راتب اخت اللواء إسماعيل شيرين . ( وهاحكى حكاية الأمير ناموق بعدين )
***********
بعد كده اتقدم للزواج من الاميره نسل شاه الأمير محمد عبد المنعم ابن الخديوى عباس حلمي الثاني ؛ وهو كان من أغنى أمراء مصر وقتها ؛ ولم ينجب أو يتزوج قبل كده ؛ كان خاطب بس الاميره روحيه زوجو اخت ملك البانيا و الخطوبه مكملتش .
الامير عمر فاروق وافق على الخطوبه لكن الاميره نسل شاه رفضت ؛ وقالت لوالدها ده لابس نضاره و تخين و اكبر منى فى السن بكتير ؛ وانا عاوزه حد من سنى يفهمنى و أفهمه .
فضل الأمير عمر فاروق يزهق فى بنته عشان توافق ؛ ٣ شهور بيزعقلها و بيزعق فى أخواتها و والدتها ؛ لحد ما جه يوم و زعق لحماته الست الكبيره ( السلطانه نازك آدا ) ؛ هنا مقدرتش نسل شاه تستحمل أن والدها ينفعل على جدتها و قالت له أنا موافقه اتجوز من الأمير محمد عبد المنعم .
طلب الأمير محمد عبد المنعم موافقه الملك فاروق؛ و طلب موافقة والده الخديوى عباس حلمي الثاني واللى كان فى المنفي وقتها ؛ و برقية الموافقه اتاخرت بسبب ظروف الحرب العالمية الثانية ؛ وفى نفس الوقت ده اتقدم الأمير محمد على ابراهيم للاميره هنزاده ووافقت ( و ده يبقي اخو الأمير عمرو إبراهيم ) ؛ وساعتها اختها الاميره نسل شاه قالت لها أنا باضحى بنفسي علشانكم متتجوزيش حد اكبر منك ومش بتحبيه ؛ فردت عليها الاميره هنزاده وقالت : ( انا زهقت من ترقيع هدومى ؛ أنا عاوزه اعيش الحياه اللى كنا فيها فى قصور وعندنا خدم )
*********
اتجوزت الاميره نسل شاه ؛ واتجوزت الاميره هنزاده ؛ و المفاجاه أن الأمير عمرو إبراهيم هيتعالج و هيخف و جس واات .... هيتجوز من اخت نسل شاه الصغيره الاميره نجلاء هبة الله . وهيخلف منها ابن وحيد هو الأمير عثمان رفعت
و الغريب أن قصة زواجهم مش مذكوره نهائي فى كتاب الاميره نسل شاه؛ مش مكتوب الجواز حصل ازاى ولا حتى ليهم صورة زفاف لا فى الكتاب ولا عالنت عموما .
أما عن زفاف الاميره نسل شاه فكان فى قصر المنيل و قالت إنها كانت بتعيط طول اليوم وأنه كان أسوأ يوم فى عمرها .
فضل الأمير عمرو إبراهيم مقرب جدا من أسرة الأمير عمر فاروق ؛ وهو اللى كان صاحب اقتراح أنهم يختاروا حد يكون كبير اسرة آل عثمان بعد وفاة الخليفه عبد المجيد الثانى يكون مسئول عن شئون أفراد الأسرة و يهتم بكل فرد لو محتاج اى حاجة .
كمان كان الأمير عمرو إبراهيم كان مخطط لتجديد مقبرة السلطان محمد وحيد الدين ( والد الاميره رقيه صبيحه ) بحيث تكون مقبرة تليق بأخر سلاطين آل عثمان . لكن انتهاء الحكم الملكى فى مصر وقف المشروع .
فى ٢٣ يوليو ١٩٥٢ كان معظم أفراد الأسرة خارج مصر بيصيفوا فى اوروبا ؛ رجعت الاميره نسل شاه و زوجها و اولادها مصر ؛ وفضلوا أخواتها البنات في الخارج .
قدرت الاميره نسل شاه تهرب جزء من مجوهراتها عن طريق السفاره العراقيه فى القاهره واللى سلمتها بدورها للأمير عبد الإله واللى سلمها بنفسه للأمير عمرو إبراهيم فى الخارج .
كمان وقت إقامة الاميره نسل شاه و زوجها فى مصر ؛ عرض عليها الأمير عمرو إبراهيم أنها تبعتله اولادها عشان يكونوا بعيد عن اى خطر محتمل في مصر ؛ وعاشوا معاه فعلا ٥ سنين فى أوروبا من غير والدتهم ووالدهم .
الاميره نسل شاه و الأمير محمد عبد المنعم كانوا جزء من مخطط لمحاولة إعادة الملكيه فى مصر و لتولية الأمير عمرو إبراهيم عرش مصر بعد ما يتنازل له الملك فاروق . كان معاهم فى المخطط ده الأمير ناموق و الأمير محمد حسين محمود خيري حفيد السلطان حسين كامل .
طبعا المحاوله فشلت و اتحقق مع الاميره نسل شاه و زوجها الأمير محمد عبد المنعم ؛ و الأمير ناموق اتقبض عليه و مات في السجن ؛ و الامير حسين خيري اتقبض عليه ومحدش لا شافه ولا يعرف عنه حصله ايه من ساعتها.
والاميره نسل شاه و زوجها بعد ما التحقيق انتهى معاهم رجعوا تانى على أوروبا و انتهى حلم إعادة الملكيه .
الأمير عمرو إبراهيم مات سنة ١٩٧٧
الاميره نسل شاه ماتت ٢٠١٢
*************
#إيمان_الشرقاوى
0 اكتب تعليقك قبل ما تمشي:
إرسال تعليق