English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

2024-03-18

وفاة ملك

 حدوتة ٨ 





"وفاة ملك" 

 

" ملوك العالم لن يبقى منهم سوى ملوك ورق الكوتشينة الأربعة وملك بريطانيا " ( فاروق الاول ) .


*******


يوم ١٧ مارس ١٩٦٥؛  ايرما كابيتشي ( صديقة الملك ) كانت في مونت كارلو واخر مره كلمها فاروق كانت الساعه ٨ ونص بالليل ؛ وكان بيقولها أنه هيجيلها على مونت كارلو . 


راح الملك يتعشي فى مطعم ( إيل دى فرانس ) فى قاعة ( سانت ترويز ) فى روما ؛ 

وكانت معاه اليوم ده كوافيره عندها ٢٢ سنه اسمها آن ماريا جاتى .


طلب الملك فاروق و رفيقته يومها قطعة لحم من نوع مميز اسمه «فوليرانتينا» وهو يعد من أحسن أنواع اللحوم ويحضرونه خصيصاً من فلورنسا، وهو عباره عن شريحتين من لحم العجل ومعها بطاطس محمره .


و  «سلطانية اسباجتى كبيرة عليها دسته من المحار وجراد البحر ، وهو طبق معروف فى إيطاليا اسمه اسباجيتى الأجاندولا .


و الحلوى كانت كعك بالمربي .


وبعد ما كل فاروق من طبق المحار ولع السيجار بتاعه لكن ملحقش ياخد منه اى نفس و وقع على الأرض ووشه احمر هو حاطط ايده فى بؤه بيحاول ياخد نفسه ؛ و ساعتها جري عليه البارمان وحاول يعمله تنفس صناعي على كنبه موجوده في المطعم لحد وصول الإسعاف ؛ ووصل الدكتور نيقولا ماسي فى عربية الإسعاف وحاول ينعش قلب الملك لكن هو كان للاسف الشديد توفي بالفعل.  


وحملته سيارة الإسعاف إلى مستشفى سان كاميللو وقرر الأطباء الإيطاليون بأن رجلًا بدينًا مثله يعاني ضغط الدم المرتفع وضيق الشرايين لا بد أن يقتله الطعام.


و البوليس وقتها قال إن الوفاه نتيجة التخمه ؛ و أنهم لقوا فى جيب فاروق مسدس و ساعة ذهبيه وخاتم زواج و مبلغ ٩٧ الف ليره ( من عجائب التقرير أن الملك ازاى كان شايل المبلغ ده كله فى جيبه مثلا 😂) 


**********



وتم إعلان وفاة الملك فاروق في إيطاليا يوم الخميس 18 مارس 1965 الموافق 16 ذو القعدة سنة 1384. في الساعة الواحدة والنصف صباحًا،


وبكرة نتكلم عن ال ٣ جنازات اللي اتعملوا للملك فاروق 


*******


لطلب كتاب صاحبات السمو الملكي 👑: 

https://alrewaqpublishing.com/product/%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%85%d9%88-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%83%d9%8a/


#حواديت_إيمان

0 اكتب تعليقك قبل ما تمشي: