English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

2024-04-05

الأمير مصطفى

 حدوتة ٢٥



الأمير مصطفى 👑🇹🇷 


zahid bizi tan eyleme

hak ismin okur dilimiz,

sakın efsane söyleme

hazrete varır yolumuz.


**********


الأمير مصطفي ؛ إبن السلطان سليمان القانوني ؛ و ماهيد ڤران ؛ إتولد فى ٦ اغسطس ١٥١٥ ؛ كان هو ولى عهد العرش العثماني وكان حاكم مانيسا و قونيا و أماسيا 


كان رجل عسكري ممتاز ومحبوب جدا من الجيش الانكشاري ؛ لكن كان مكروه جدا من السلطانه هورم ومن رستم باشا ( زوج الاميره مهرماه ) ... عشان كانوا عاوزين الأمير بيازيد هو اللى يتولى العرش مش الأمير مصطفى ...


كان حاكم مانيسا هو ولى العهد ؛ لكن بعد كده قدرت السلطانه هوررم أنها تأثر على السلطان سليمان وتخليه يبعد الأمير مصطفى لقونيا و أماسيا 


طب اشمعنى حاكم مانيسا هو ولى العهد ؟ 

لأن مانيسا هي الأقرب لإسطنبول ؛ و أن لو اى وقت توفي السلطان ؛ فبيكون الاقرب هو حاكم مانيسا أنه ييجى القصر ويتولى الحكم و يتم تنصيبه ك سلطان .


لكن السلطانه هوررم و رستم ما اكتفوش بإبعاد الأمير ؛ و قرروا قtله ....


طب ليه !

لان المنطق الشائع في الوقت ده هو أن لو مقتلتkش لما الفرصه تجيلي ؛ يبقي انت هتقتلnى لما الفرصه تجيلك ؛ يعنى هورم خافت على نفسها وعلى اولادها لو الأمير مصطفى وصل للعرش أنه يتخلص منهم ؛ فقررت أنها تخلص منه و بكده يبقي امير من أولادها هو اللى هيستلم العرش وبالتالى الخطر عليها هيقل هيا و اولادها .


لعبت السلطانه هوررم على نقطة حب الجيش للأمير ؛ وبقت تنفخ فى ودن السلطان أن الأمير مصطفى هينقلب عليه . وبقت تستغل اى غلطه للأمير فى تشويه صورته اودام السلطان ؛ لحد ما دبرت مؤامره مع رستم باشا محتواها أن الأمير مصطفى هيتعاون مع عدو السلطان سليمان واللى هو شاه ايران ؛ وهنا كان قرر السلطان سليمان قراره النهائي بشأن إبنه الأمير .


 فى ٦ اكتوبر ١٥٥٣ ؛ حضر الأمير للقاء السلطان فى خيمة وقت حمله من الحملات ؛ و أُعدم بخيط من حرير من قبل ٧ أشخاص جلادين صم بكم وفقا للتقليد العثماني في إعdام الشخصيات المهمه .


مشهد وفاة الأمير مصطفى من مسلسل حريم السلطان: 


https://youtu.be/ptPQu4dfyw4


**********


  " كان قtله بتهمة عصيانه للدولة، ولكن الأدلة كانت خاطئة، وكان الشهود شهود زور. ومع أن إعdام الأمير مصطفى أُدخل ضمن إطار قانوني وأقنع الناس بأدلة زائفة، إلا أنه أحدث بلبلة كثيرة داخل البلد، وحزن الأمير جيهانكير كثيرًا لمقtل أخيه ومات في العام نفسه كمدًا وحزنًا، وضايق الجيش كثيرًا وطالب بإلحاح عزل الصدر الأعظم رستم باشا، فقام السلطان بعزله مضطرًا؛ لأن قسمًا كبيراً من الجيش بدأ يميل إلى الطرف الآخر، وأصبح الأمير مصطفى أسطورة لدى الشعب وبدأت كثير من المراثي تكتب من أجله، بل ظهر من ادعى أنه الأمير مصطفى وجمع حوله الآلاف من الناس" 

  ‏

  

**********


بعد وفاة الأمير حصل انقسام كبير في الجيش الانكشاري و عصيان و تم عزل رستم باشا من منصبه كصدر أعظم ؛ و ظهر شبان كتير بيعلنوا أن الأمير مصطفى بعث فيهم و بقي حواليهم اتباع ؛ و اتكتبت قصائد كتير رثاء في الأمير و من أشهرها قصيدة رثاء يحيى تاشليجالى .


***********

الأمير مصطفى كان متجوز من عائشة خاتون وخلف منها : بنت هيا نرجس شاه 

واتجوز من روميساء و خلف منها ٤ هما : 

ميرشاه ؛ هاندان ... ( البنات ) 

اورهان ... ( مات بالجدرى ) 

محمد ... ( اتقtل بعد وفاة والده وكان عمره ٧ سنين ؛ بأمر من جده السلطان سليمان عشان ميكبرش ينتقم )  


***********


اما عن ماهيد ڤران والدته : 


بعد وفاة ابنها عاشت حياة بائسه فى بورصه جنب مقبرة ابنها ؛ وكانت بتعانى من الفقر والاهمال لدرجة أن مكنش معاها تدفع ايجار البيت اللى عايشه فيه ؛ لحد وفاة السلطان سليمان و تولى ابنه السلطان سليم واللى اشترالها بيت و سدد ديونها و ساعدها ترمم مقبرة ابنها لحد ما ماتت فى ١٥٨١ ؛ بعد حوالى ٢٨ سنه من وفاة ابنها واندفنت جنبه .


********

"بعد سنوات أو ربما بعد عصور سيأتي يوم تقصُّ فيه حكايات المظلومين.. أحدهم سيروي حكايتي.. البعض سيسمعون وسيعرفون الحقيقة، وفي ذلك اليوم يكون حق المظلوم قد عاد إلى صاحبه"


( جزء من نص الرساله اللى كتبها الامير مصطفى قبل وفاته )


*********


وفاة الأمير مصطفى كانت نقطة تحول خطيرة في تاريخ السلاله ؛ لان الأمير كان تم إعداده منذ صغره أنه ولى العهد و السلطان القادم ؛ بعكس مثلا اخوه السلطان سليم واللى كان بعيد تماما عن الفكره و كان عايش حياة اللهو ؛ و اغلب المؤرخين بيعتقدوا أن لو كان الأمير مصطفى وصل للعرش كان وضع الدوله هتتغير و كانت هتتوسع الفتوحات و الدوله هتكبر وتقوى اكتر . لان من اول عهد السلطان سليم و الدوله بدأت تضعف ...


لطلب كتاب صاحبات السمو الملكي 👑: 

https://alrewaqpublishing.com/product/%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%85%d9%88-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%83%d9%8a/


#حواديت_إيمان

0 اكتب تعليقك قبل ما تمشي: