English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

2023-11-18

ريفيو الجزء السادس The Crown

 ريفيو الجزء السادس The Crown 

تحذير بحرق مشاهد وأحداث 🔥👇





"التاج يسمو فوق الأهواء"


******


بكرر إعجابي الشديد بآل فايد سواء محمد أو عماد؛ وبكرر برضه إني كنت شايفة الملكة دولوريس أمبريدج جدا..


*****



الحلقة ١

"You are clever clever 😍"


حينما تتكلم ديانا ... يصغى العالم؛ جملة اتقالت على لسان توني بلير؛ وأظنها حقيقية جدا؛ ومشكلة ديانا إنها الوجه المقابل للملكة؛ الملكة كانت أم فاشلة وزوجة ناجحة؛ لكن ديانا كانت زوجة فاشلة وأم ناجحة؛ اما بقى مشكلة العيلة إن اللي بيكون بره العيلة بيكون براها فعلا.. منبوذ؛ مطرود؛ وغير مرغوب في وجوده!


مشهد رؤية فأر في القصر كان إسقاط واضح إن في خلل في النظام؛ ولكن كان القصر دائما يردد ( لا تقاطع عدوك حين يرتكب خطئا) وكان في نظرهم إن ديانا غرقانة في مستنقع أخطاء.


عجبني جدا إستخدام المقارنة بين تعامل الأبوين ( والد ديانا ووالد الفايد) لأن ما بين هوس السيطرة والإهمال المطلق تتأرجح دوما علاقة الوالدين بأبنائهم دائما وأبدا؛ ومفيش داعي نتكلم عن الألفاظ العامية المصرية الجريئة اللي اتعودنا عليها من الموسم اللي فات 



"أنا سعيدة لانه يتضح جدا انك سعيد"

جملة على لسان اليزابيث لإبنها تشارلز 



******


حلقة ٢


العالم يريد أن تعيش ديانا في سلام والمؤسف أن ديانا هيا كمان كانت عاوزة تعيش في سلام؛ ولكن رغم إن إسمها يعني إلهة الصيد عند الرومان إلا إنها كانت أسهل فريسة على الإطلاق!


على الرغم من إني حبيت ديانا في الجزء اللي فات؛ إلا إني في الجزء ده كنت بأفصل في مشاهد كتير وأقول لا أنا حساها مش ديانا


عماد بيحب خطيبته وهيتجوزها؛ وكان على خلافات مع والده؛ طب والورد اللي بعتهولها في الجناح؟ وطلبه إنهم يقضوا أجازة في باريس زي ماكتبلها في الكارت؟ كل ده بضغط والده؟ هو عماد كان شخشيخة للدرجة دي وشخصيته ملغية؟ ده غير بقى إظهار محمد الفايد إنه إستغل ديانا أسوأ إستغلال وهو اللي كان بيخلي الصحفيين يطاردوهم


وطبعا ويليام ظهر أنه قاسي على ديانا أكتر من أخوه هاري الكيوت الطيب



*****


حلقة ٣ 


"طلعت فايد إبن فايد"


محمد الفايد بيحتقر ابنه وعلاقتهم معقدة ما بين هوس السيطرة والإذلال ؛ والأب بيغري إبنه بالفلوس والثروة مقابل أنه يرتبط بديانا. أما الإبن فجبان وكان بيتظاهر إنه بيقول لوالده كلام في التليفون وهو منفعل لكنه كان قافل السكة اصلا وكان بس بيمثل اودام ديانا واللي كانت فاهمه الموقف وسكتت.


مشهد صيد ويليام للوعل يوحي بتورطه باللي حصل لوالدته وخاصة أن ديانا نفسها بتقوله في جملة حوارية بتقوله ( هل لطخت وجهك بدمائه؟ فقالها أنا نظفت الدماء من على وجههي جيدا! )


الوصف الأمثل لقصة حياة الأميرة ديانا قالتها في جملة حوارية: ( قصة حياتي في كلمتين: الإنطلاق السريع)


كادرات ظهور السواق إدتني إيحاء إنه متورط في اللي حصل؛ ده احساس جالي من طريقة تصويره وطريقة ظهورة لأول مرة.



******


حلقة ٤


"سيكون الأمر أسهل للجميع بعد رحيلي"


دي كانت جملة قالتها ديانا بعد ظهورها على هيئة طيف بعد وفاتها لتشارلز ودي كانت من المشاهد المؤثرة جدا؛ وأثرت فيا جملة تشارلز ( لقد خذلتها في الحياة ولن اخذلها في الموت)

وكذلك مشهد ظهورها لإليزابيث وهيا بتقولها (نجحتي أخيرا أن تقلبيني رأسا على عقب)؛ وكذلك من المشاهد المؤثرة ظهور طيف عماد لوالده محمد الفايد وعجبتني جملة قالهاله هيا:

"كلما ازدادت توقعاتك من الغرب كلما ازدادت خيبة أملك"



وفاة ديانا بحسب ما وصفها تشارلز وهو بيبكي "حدثا جللا لم نشهد له مثيل"؛ وعلى النقيض محمد الفايد بيقول "المصيبة اللي حصلت اكيد هتقربنا من بعض"؛ والحقيقة والواقع بيقول إن محمد الفايد متقربش من الأسرة المالكة بعد وفاة ابنه بل بالعكس كان بيهاجمهم وينتقدهم ولمح بتورطهم في الحادث كمان


ويليام تم إظهاره إنه منهم ومنهم أوي؛ ومن شدة بروده كان بيسمع ووكمان وحاطط السماعات في ودانه وقت دخول جثمان أمه القصر


المسلسل أظهر برود وجمود ردود فعل الملكة تجاه خبر وفاة ديانا؛ وكعادتها في المواقف الصعبة( تختبئ في برود وتباعد) وقالت الملكة نصا إن ديانا تم بترها من الأسرة بالطلاق.


أول مرة أشوف صلاة جنازة في مسجد في مسلسل أجنبي؛ وأول مرة تتقال الجملة دي صراحة في عمل أجنبي 👇


*******


الجزء الأول من الجزء السادس كله كان عن ديانا فأتوقع الجزء التاني هيتكلم عن زواج تشارلز وكاميلا ووفاة فيليب واليزابيث ومظنش أنهم هيتعرضوا لحرب العراق؛ لكن ممكن يتكلموا عن زواج كيت وويليام وهاري وميجان؛ واظن نهاية الجزء هتكون مشاهد حقيقية 

لجنازة اليزابيث أو صوت عزف المزمار الاسكتلندي في جنازتها.



إيمان_الشرقاوي

0 اكتب تعليقك قبل ما تمشي: